"מחזור הוא תהליך שבו מפרקים פסולת ומחזירים אותה למצב של חומר גלם, אשר ישמש ליצור מוצרים חדשים. המחזור מאפשר חיסכון בחומרי גלם בתוליים מצד אחד ומצמצם את כמויות הפסולת והזיהום מצד שני, ועל כן נודעת לו חשיבות גם כלכלית וגם אקולוגית".
"חלק ניכר מהפסולת שאנו זורקים, הינה משאב היכול לשמש כחומר גלם למוצרים אחרים."
לפני כשנתיים, בעקבות מחשבה על מחזור ושמירה על איכות הסביבה, עלה בדעתה של הדיאטנית טל דגן רעיון: ילדי מרפאת סוכרת נאלצים להשתמש יום יום באביזרים מתכלים רבים: עטי הזרקה, חלקי פלסטיק (קרמבו), חלקי משאבה, מכלי סטיקים, ועוד. בעבר היו האביזרים נזרקים לפח לאחר השימוש. הרעיון היה למחזר את האביזרים הללו לעבודות יצירה.
הרציונל: להפוך את החיסרון והקושי ליתרון וכך להשיג אפקט פסיכולוגי חיובי.
הצענו לילדים לאסוף את האביזרים הללו ולהביאם לבית החולים. הילדים שיתפו פעולה בשמחה. לאחר השימוש, במקום לזרקם כבעבר, הם הביאו אותם לבית החולים.
כאשר הצטברה כמות מספקת התחלנו להכין עם הילדים יצירות אמנות קטנות וגדולות. הילדים גילו התלהבות רבה ביותר. מסתבר שהחומרים הללו איכותיים ומעניינים, ומאפשרים להכין יצירות מעניינות, פרי דמיונם של הילדים.
בנוסף, אנו עושים איתם עבודות קבוצתיות על נושאים משותפים, מה שמאפשר יצירת עבודות גדולות אותן אנו תולים במסדרונות בית החולים. כך למשל הילדים יצרו מהאביזרים שנאספו תמונה גדולה עם מספר רב של דמויות. בדרך זו השגנו תחושת אחדות והזדהות, כיוון שהדמויות הממוסגרות הן של ילדים מכל המגזרים.
דוגמא נוספת: הילדים הכינו מובייל דבורים מקופסאות ריקות של סטיקים. כל ילד הכין דבורה, אחת לעצמו ואחת לטובת הכלל. את הדבורים תלינו על שלד של מטריה.
לפני כל חג אנו יוצרים עבודות בנושאים המאפיינים אותו. לחנוכה הכינו הילדים כדים, חנוכיה ענקית. לסוכות הכנו סוכה שדפנותיה הן עטי הזרקה וכל הקישוטים בתוכה גם הם מחלקי אביזרים ממוחזרים.
פעילות זו מפתחת את הדמיון, הילדים נהנים להפוך אביזרים שביום יום אינם אהובים עליהם, ליצירות האהובות עליהם. בנוסף, העבודה הקבוצתית עם ילדים המתמודדים עם אותם קשיים יוצרת תחושת הזדהות ושותפות גורל, דבר שמקל עליהם ולו במעט. אגב המחזור הם לומדים את נושא איכות הסביבה. המטרה היא להביא לכך שגם לאחר שהילדים יגדלו ויתבגרו הם יאמצו את ערכי הקיימות ואיכות הסביבה. לא פחות חשוב - שחווית הביקורים והטיפול במרפאה יזכרו גם כחוויה טובה.
שמועה אומרת שחלק מהילדים ממשיכים להפעיל את הדמיון וליצור גם בבתיהם...
שרי שפירא, מורה
ביה"ס שליד מחלקות הילדים שערי- צדק
ינואר 2019
המשך קריאה: עבודות מחזור של ילדי מרפאת סוכרת במרכז הרפואי שערי צדק
השבוע, ליפה (לימור) ופיקולו (דן) הגשימו לעבדאלה בן החמש ומשפחתו משאלה.
עבדאלה ביקש לטייל בגן החיות ולאחר מכן לאכול במסעדה, וכך היה.
ביום שלישי, לאחר טיפול דיאליזה, עבדאלה יצא לטיול מיוחד, עם ליצנים מיוחדים, באמבולנס מיוחד.
ינואר 2019
בכל יום רביעי, בדיוק בתשבע ורבע מתקיימת פעילות מיוחד של שעת סיפור ויצרה בגן עם הגננת נינה ועם הביבליותרפיסטית חגית.
נושאי הסיפור הם בדרך כלל רגשות, פחדים, דאגות וכל דבר שמטריד ילד שמבקר בבית החולים.
השבוע קראנו את הסיפור איפה המפלצת? וכל ילד יצר מפלצת משלו לקחת הביתה
דצמבר 2018
במסגרת שיעורי האנימציה הממוחשבת והקומיקס המועברים בבית הספר פעמיים בשבוע, החליט השבוע המורה לעשות שיעור מיוחד על הלוח החכם.
והנה התוצאה....
ינואר 2019
במהלך חודש נובמבר התקיים בבית הספר שבוע זהירות בדרכים.
ילדים מכל המחלקות השתתפו בפעילויות השונות , הפעילויות כללו מגוון רחב של הפעלות כגון:
ציור על חולצות, הכנת סימניות ,חציית כביש ונסיעה במכוניות חשמליות .
הנושא הנבחר לשנת תשע"ט כנושא המרכזי של משרד החינוך הוא: אחדות.
המטרה של בית הספר היא להביא להכרת המשותף בין בני האדם ולמציאת דרכים לשיתוף וקבלת האחר (מגזר שונה, מצב בריאותי שונה, מראה שונה, וכיו"ב). כולנו חפצים בחיי שלום הבנה ושלווה, וכולנו נושאים באחריות לקיום חיים טובים יותר.
מטרה נוספת בנושא האחדות היא הבנת משמעות המושג בתחום המדע: אחדות מול אחידות במדע.
יישום ולימוד הנושא יעשה בדרכים שונות, מגוונות ויצירתיות, לדוגמא:
- בראש השנה כל ילד מכל מגזר שהוא צייר וצבע את כף ידו. לאחר מכן איחדנו את כפות הידיים לידי פרח ענק, ובו כתבנו " שנה טובה ובריאה לכולם" בעברית, ובערבית.
- בסוכות שוחחנו על נושא ארבעת המינים המסמלים בני אדם שונים זה מזה אך למרות זאת מאוגדים.
- בחנוכה כולם עסוקים ביצירות. ילדים בני המגזר היהודי מכינים חנוכיות וכיו"ב, ובני המגזר הערבי מכינים נרות שעווה מעוטרים או כד מחרס. חווית היצירה ביחד גורמת לתחושת אחדות.
- שיחות – כדי שנכיר נרגיש ונלמד האחד את השני נשוחח ביחד. כל אחד יספר על מנהגיו ותרבותו
- בישול – נכין ביחד ונטעם ממאכלי המגזרים השונים.
- ניסויים שונים במדע המלמדים על אחידות של חומרים שונים בטבע ובמדע
https://www.szcec.org.il/%D7%AA%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA?fontSize=decrease&start=65#sigProId5353d54704
יום המורה הוא יום חגיגי המצויין בתאריך כ"ג בכסלו, כיום הוקרה והערכה למורות ולמורים על עבודתם בחינוך דור העתיד והצדעה לעוסקים ועוסקות במלאכת ההוראה.
גם צוות בית הספר ציין יום זה ביציאה משגרת היום הרגילה והתחיל את היום בארוחת בוקר חגיגית בבית קפה.
צוות הרופאים והאחיות של נפרולוגיה ודיאליזה ילדים, הפתיעו את צוות המורות והמטפלות בזר פרחים וברכה מרגשת
מיון הילדים התחדש השבוע במכשיר מציאות מדומה שנועד להעסיק את הילדים הממתנים בתור.
המערכת הותקנה על ידי בית הספר ונועדה להפעלה מוטורית של ילדים שאינה מצריכה ידע של שפה או הסברים.
הפעילות עם המכשיר נותנת מענה לילדים שנאלצים לחכות לבדיקת רופא, או לצילומי רנטגן ובדרך כלל לא מרגישים טוב.
זמן ההמתנה גורם לעיתים לילדים לחוסר שקט והמכשיר החדש יסייע להם להעביר את זמן ההמתנה בצורה נעימה וחויתית יותר.
השבוע צויין שבוע זכויות הילד. הילדים מכיתת דיאליזה למדו את משמעות המילה זכות בהיבטים שונים בחייהם.
לאחר מחשבה וחשיבה על הזכויות (ששולבו גם עם משאלות לבם) גובשה אמנה המאגדת את זכויותהם של הילדים בדיאליזה, מנקודת מבטם.
המטבח המנצח!
אחרי הסדנאות הטעימות של פותנה ג'אבר ואסף גרניט, שאורגנו על ידי עמותת תקווה ומרפא בשיתוף עם צוות יחידת נפרולוגיה ילדים וצוות בית הספר, הגיע תורו של השף מאיר אדוני ללמד את ילדי מחלקת נפרולוגיה ילדים בשערי צדק איך לבשל טעים ובריא.
דצמבר 2018
https://www.szcec.org.il/%D7%AA%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA?fontSize=decrease&start=65#sigProId65ea123ffb
במהלך הפעילות בסטודיו הפתוח השבוע נקרא הסיפור "לאן הולכות הדאגות בלילות?".
במהלך הפעילות הילדים יצרו בובות דאגה אותן ניתן לקחת הביתה, לשים מתחת לכירת ולחלוק עימן דאגות ורגעים קשים....
דצמבר 2018
השבוע, פינת החי בבית הספר ומחלקת דיאליזה הפכו לכמה שעות לאולפן צילום.
צוות צילום ממהדורת החדשות לצעירים הגיעה לעשות כתבה על דרך העבודה הייחודית של חמדה דידובסקי, המטפלת ב אמצעות בעלי חיים, במחלקות השונות בבית החולים
להלן התוצאה הסופית
אוקטובר 2018